10.3.2013

Merellä ja Valkias

8.3.2013 Merikarvia, Peippu

Käytiin Putkosen ja Suvin kanssa heittämässä muutaman tunnin merireissu. Uskallettiin jopa autolla jäälle, joskaan ei ihan kalapaikoille asti ajettu. Auto jätettiin jokisuun tienoille ja siitä lähdetiin käppäileen kohti Laaveen lahtea. Ekat reiät kairattiin Ämmäkarin tuulensuojaiselle puolelle, josta heti saimme muutamia pieniä ahvenia.

Jonkin aikaa jaksoimme nyppiä sinttejä ennen kuin jatkoimme matkaa Pulttikarien suuntaan. Pöytäkiven kupeesta taas nousi muutama pikkuassu - yhtään isompia ei valitettavasti ollut seassa. Kello oli ylittänyt puolen päivän ja päätimme mennä saareen tekemään nuotion.

Makkarat syötyämme matka jatkui ulommas, Syvänsuntinlahdelle. Siellä oli aivan tyhjää, ei nykyäkään. Tuuli puhalsi edelleen navakasti ja päätimme lähteä auton suuntaan. Paluumatkalla koitimme vielä valmiita reikiä, mutta tilanne ei ollut muuttunut ratkaisevasti. Pientä ahventa edelleen nousi, eikä se meitä liiemmin kiinnostanut. Ei auttanut kuin lähteä kotiin syöttikalojen kera.

Pilkkiaika: 10-15:30
Saalis: pientä ahventa ja kiiskeä
Sää: -5 C, pohjoistuuli 6-9 m/s.
Jää: 40-60 cm teräsjäätä ja hieman lunta jään päällä

9.3.2013 Niinisalo, Valkiajärvi

Merireissu jäi sen verran saaliin puolesta kaivelemaan, että mieli teki päästä vielä pilkille tämän viikonlopun aikana. Putkonen ja Suvi lähtivät uudestaan seuraksi ja kohteeksi valikoitui tuttuakin tutumpi Valkiajärvi.

Auto uimarannalle ja nenä kohti vastarannan niemenkärkeä. Jossain puolessa matkassa on minun ja Putkosen ottipaikka muutaman vuoden takaa. Aloitimme kokeilun suht läheltä uimarantaa ja siitä etenimme lyhyin vedoin. Pientä ahventa ja kiiskeä alkoi tulla heti, kuten tavallista.

Kello 11:45 vihdoin tärähti se, mitä tultiin hakemaan. Suvi oli 20 metrin päässä edessäni ja näin, kun avannosta nousi komia vonkale. Tarkemmin ottaen 354 g ahven. Pian tämän jälkeen myös Putkonen sai lähistöltä saman kokoisen. Ne valitettavasti jäivät reissun ainoiksi kunnon pannukarkeiksi.

Kävimme aivan vastarannalla saakka, mutta mitään mainittavaa ei enää tapahtunut. Paluumatkalla kokeilimme vielä Suvin kanssa vanhoja reikiä laihoin tuloksin. Kolmelta lopettelimme ja menimme sotkuun kaffeelle ja pullalle.

Suvin enkka (354 g)
Pilkkiaika: 10:45-15
Saalis: ahven, särki, kiiski - kaksi isointa assua 350g kipale
Sää: -6 C, pohjoistuuli 2-5 m/s.